Op woensdag 8 juli vergaderde de gemeenteraad over de Zomernota, een doorkijk over de plannen van het College voor het komend jaar. De raadsfracties spreken dan een Algemene Beschouwing uit, een reactie op die plannen en een betoog over wat er goed gaat en beter kan.

Namens Stadspartij DNF sprak fractievoorzitter Wendy Grutters deze beschouwing uit. De beschouwing is terug te zien via onderstaande link:

https://nijmegen.raadsinformatie.nl/vergadering/196389/Politieke+Avond+08-07-2015

(klik op raadzaal, vervolgens: 2:10:52)

Voorzitter,

Wat hebben we toch een mooie stad. Ons Nijmegen. Een stad met meer dan 2000 jaar geschiedenis. Met horeca, detailhandel, groen, mooie binnenstad, culturele evenementen. Daar zouden we met elkaar vaker naar mogen kijken. Naar alles wat ons Nijmegen mooier maakt.

Nijmegen is een sociale stad en daar zijn we trots op. Er is zorg en thuiszorg voor diegenen die het nodig hebben. En natuurlijk zijn er ook zaken die beter moeten, risico’s die op de loer liggen. Maar onze nachtburgemeester Angela gebruikt ‘m al als slogan: “Niet nuilen!”

Is ons stadsglas halfvol of is ons stadsglas halfleeg? Omdenken, dus draai de kraan maar open. En dan heb ik het over een kraan met stadstrots, positivisme en praktische no-nonsense oplossingen die wie graag zien als Stadspartij DNF.

Een geldkraan, dat zou mooi zijn maar die is er niet. Bij ontvangst van de Zomernota was iedereen ondanks alle bezuinigingsmaatregelen nog positief gesteld, maar dat sloeg om in schrik door de meicirculaire vanuit Den Haag die ons met een flink negatief bedrag om de oren sloeg. Gevolg: een afschrijving op de saldireserve voor 2015 en 2015. Bij de stadsrekening 2014 waren we blij met een positief resultaat. Welnu, dat is nu alweer ‘’kwijt’’. Het is ondanks dat het college gelukt om de begroting sluitend te houden. En daarom gaat DNF ermee akkoord maar wel met een kanttekening. Reserves zijn bedoeld om tegenvallers op te vangen. Het Rijk is een grillige partner en kan ons in de toekomst nog vaker op dergelijke wijze verrassen. Dus; voorzichtig blijven en de creativiteitskraan openen voor financiële uitdagingen.

Nijmegen is een sociale stad en daar zijn we trots op. Er is een goede start gemaakt bij het overnemen van de zorgtaken. Het is nog steeds een grote uitdaging om te zorgen dat STIP’s en sociale wijkteams de spil zijn van een sociale wijk en niemand tussen wal en schip raakt. Als Stadspartij willen wij vooral oog blijven houden voor de zwakkeren in onze samenleving.

Er zijn veel bewoners actief in hun wijk. Zonder de inzet van deze Nijmegenaren zou onze samenleving er karig uitzien. Die inzet willen we graag verder stimuleren. We moeten die welwillendheid van zoveel Nijmegenaren voor de volle 100% aangrijpen. Dat kan met goede communicatie, zodat men weet wat er speelt in de eigen wijk en welke initiatieven er zijn. Als gemeente moeten we nu meer de regie nemen. De motie Niemand eenzaam die wij samen met de raadswerkgroep eenzaamheid hebben ingediend, draagt hieraan bij.

Een motie die als bijvangst heeft het initiëren en bekend maken van vele burgerinitiatieven in de wijk. Een stadsglas gevuld met saamhorigheid en vindbaarheid.

Vindbaarheid vooral daar waar de bewoner komt, niet iedereen komt in een wijkcentrum maar wél iedereen komt in die buurtwinkel en in die supermarkt. Dus hang het daar op. Dat versterkt het gevoel in de wijk ‘van een dorp in de stad’. Dát past in de visie van ons als stadspartij, praktisch en no-nonsense.

Nijmegen, onze duurzame groene stad, ook hier is al veel bereikt. Maar de leefbaarheid in sommige wijken, bij drukke verkeerswegen verdient extra aandacht. Op die plekken is een groene buffer dringend nodig is. In het coalitieakkoord is 3 ton jaarlijks vrijgemaakt om middels groene linten meer de verbinding met de groene omgeving van Nijmegen te maken. Wie zaait zal oogsten maar dat moeten we nu wel gaan doen. Daarom dient DNF de motie in ‘’10.000 bomen het moet er nu van komen’’. Waar wij de wethouder vragen om vanuit de reeds bestaande reserveringen een specifiek plan te schrijven voor de groene buffer Waalkade, Waalfront en Nijmegen West. Ik vraag u deze motie te steunen om daarna samen met ons de kraan open te zetten, om het stadsglas ook groen te vullen.

De entree vanuit stadsrand het Joris Ivensplein ligt er helaas verlaten bij. Een oud parkeerterrein met niets waar je ook een heerlijk plein met groen en bankjes, voor ondernemers en bezoekers en bewoners van kunt maken. DNF heeft hier eerder al art. 39 vragen over gesteld met het verzoek om het plein aan te passen. Het College heeft hier positief op gereageerd maar helaas is er tot op heden geen concreet plan aan de raad gepresenteerd. Wij dienen bij deze de motie ‘’Laat Joris Ivens niet wachten’. Deze motie roept het college op om dit voor november te doen. En de kosten hiervan te dekken uit het investeringsschema met een maximum van € 150.000

En laten we in Nijmegen meer gebruik maken van de dingen die we hebben zoals dat in de marketing heet USP (unique selling proposition) laten we die dingen inzetten die ons sterk maken: de oudste stad, de Nijmeegse Vierdaagse, evenementen, sociaal beleid, duurzaamheid en aandacht voor groen. En laten we die slim inzetten want het hoeft niet altijd veel geld te kosten. Citymarketing is ook uitdragen wat je hebt op de goede momenten. We hebben meer dan 170.000 Nijmegenaren, van baby tot bejaarde. Niet nuilen, laat hen trots zijn op onze stad, want dat zijn onze ambassadeurs.

DNF heeft al aangegeven dat we met een initiatiefvoorstel komen omdat bijvoorbeeld te doen rond te Vierdaagse om die Vierdaagse 365 dagen per jaar zichtbaar te maken in de stad, en dat is inzetten wat je hebt zonder veel kosten.

Een voorbeeld. Ik kreeg enige dagen geleden een tip van een iemand die snapt wat omdenken is. “Laat de gemeente”, zei hij, “het initiatief nemen zodat als straks de Vierdaagse wandelaars over de brug gaan er reuring en bombarie is in de nevengeul. Zodat er aandacht komt voor dit mooie waterwerk wat in 2016 wordt geopend”. Dat is slim, dat is een voorbeeld van omdenken, gebruik maken van de momenten die je hebt voor de momenten die nog gaan komen.

Vanuit het organiseren van grote zakelijke evenementen, mijn vak zoals u wellicht weet, weet ik dat succes ligt in de details. Hoewel wij als raad op grote lijnen moeten sturen, moeten we ons realiseren dat voor onze Nijmegenaar, de details juist het verschil maken. Goed nieuws: Details zijn meestal niet duur! Dat geldt niet alleen voor citymarketing, dat is ook terug te brengen op alle andere portefeuilles.

Dames en heren, voorzitter ik zei het net al, is het Nijmeegse stadsglas halfvol of halfleeg? Omdenken dus draai de kraan maar open, een kraan waar een mix uitstroomt van beetje budget, ideeën en vooral veel creativiteit in oplossingen. Dat is wat wij als Stadspartij DNF het komende jaar willen zien.

Plaats een reactie