Goed werkend openbaar vervoer houdt Nijmegen bereikbaar voor iedereen
Geplaatst op dinsdag 8 april 2025 Leestijd: 2.5 minuut

Nijmegen groeit. Er komen duizenden woningen bij en dus ook duizenden nieuwe Nijmegenaren. Die willen zich verplaatsen: naar werk, naar school, naar familie of gewoon naar een lekker terrasje. Als we willen dat de stad blijft stromen, dan moet onze mobiliteit meegroeien — in balans, voor álle inwoners. Daarin speelt goed openbaar vervoer een sleutelrol.
Stadspartij Nijmegen ziet dat het college inzet op een autoluwe binnenstad. Op zich logisch want met zoveel nieuwe bewoners zetten we de stad op slot als we met zijn allen in de auto blijven stappen. We moeten dus inzetten op heel aantrekkelijke alternatieven.
Wij zetten ons in voor bereikbaarheid in balans: niet óf de auto óf de fiets, maar keuzes voor iedereen, passend bij ieders situatie. Die balans is voor ons al jaren een duidelijke voorwaarde, al vanaf de verkiezingen in 2022.
Het college maakt nu OV-beleid en ging met de gemeenteraad in gesprek. Die plannen zagen er goed uit, maar kunnen volgens Stadspartij Nijmegen op een aantal punten beter.
1. Transferia mét goed OV
Transferia rond de stad zijn een goed idee, maar dan moeten ze ook goed ontsloten zijn. Een pendelbus die regelmatig rijdt is voor veel mensen een voorwaarde om werkelijk zo'n P&R te gebruiken. Vooral voor wie moeilijk loopt of niet meer kan fietsen. Een pendelbusje dat door de hele binnenstad toert maakt het voor iedereen mogelijk onze huiskamer van de stad te blijven bezoeken. Dit soort handige pendels zijn voor ons een duidelijke voorwaarde. Want met de mobiliteitstransitie moeten we juist inzetten op betere bereikbaarheid voor alle doelgroepen.
2. Meerdere OV-hubs
Al een eeuw lang is Nijmegen Centraal de enige grote OV-hub van de stad: een plek waar je kunt overstappen om verder te reizen binnen de stad of regio. Maar als we volop bouwen bij het station en in het centrum, is het dan wel een goed idee om alle bussen via Nijmegen Centraal te laten reizen? We moeten als groeiende stad meer van dit soort OV-hubs hebben in de toekomst, bijvoorbeeld bij de Winkelsteeg en Station Goffert. Daarmee maken we reizen met OV extra efficiënt en dus aantrekkelijk.
3. Snelle én fijnmazige busverbindingen
Het college wil graag supersnelle buslijnen inzetten: die noemen we metrobussen. Sneller OV is een hartstikke goed plan, maar niet als het ten koste gaat van de buurtbus die iemand naar de markt of de huisarts brengt. Ook mogen er van Stadspartij Nijmegen geen haltes in de wijken opgeofferd worden voor deze plannen. Supersnelle buslijnen en buurtlijnen kunnen prima naast elkaar bestaan. Veel mensen willen heus wel minder vaak de auto pakken, als het OV een goed alternatief is. Zorg dus voor beide.
Zonder goed werkend OV slibt Nijmegen dicht. Maar de plannen voor het OV mogen niet ten koste gaan van de sociale en toegankelijke stad die we willen blijven. Bereikbaarheid is geen luxe — het is een voorwaarde. Niet iedereen woont naast een station of fietst vlot door weer en wind. Daarom blijven wij pleiten voor een realistisch bereikbaarheidsbeleid, in balans.
Voor een Nijmegen dat stroomt. Voor iedereen.
Stadspartij Nijmegen ziet dat het college inzet op een autoluwe binnenstad. Op zich logisch want met zoveel nieuwe bewoners zetten we de stad op slot als we met zijn allen in de auto blijven stappen. We moeten dus inzetten op heel aantrekkelijke alternatieven.
Wij zetten ons in voor bereikbaarheid in balans: niet óf de auto óf de fiets, maar keuzes voor iedereen, passend bij ieders situatie. Die balans is voor ons al jaren een duidelijke voorwaarde, al vanaf de verkiezingen in 2022.
Het college maakt nu OV-beleid en ging met de gemeenteraad in gesprek. Die plannen zagen er goed uit, maar kunnen volgens Stadspartij Nijmegen op een aantal punten beter.
1. Transferia mét goed OV
Transferia rond de stad zijn een goed idee, maar dan moeten ze ook goed ontsloten zijn. Een pendelbus die regelmatig rijdt is voor veel mensen een voorwaarde om werkelijk zo'n P&R te gebruiken. Vooral voor wie moeilijk loopt of niet meer kan fietsen. Een pendelbusje dat door de hele binnenstad toert maakt het voor iedereen mogelijk onze huiskamer van de stad te blijven bezoeken. Dit soort handige pendels zijn voor ons een duidelijke voorwaarde. Want met de mobiliteitstransitie moeten we juist inzetten op betere bereikbaarheid voor alle doelgroepen.
2. Meerdere OV-hubs
Al een eeuw lang is Nijmegen Centraal de enige grote OV-hub van de stad: een plek waar je kunt overstappen om verder te reizen binnen de stad of regio. Maar als we volop bouwen bij het station en in het centrum, is het dan wel een goed idee om alle bussen via Nijmegen Centraal te laten reizen? We moeten als groeiende stad meer van dit soort OV-hubs hebben in de toekomst, bijvoorbeeld bij de Winkelsteeg en Station Goffert. Daarmee maken we reizen met OV extra efficiënt en dus aantrekkelijk.
3. Snelle én fijnmazige busverbindingen
Het college wil graag supersnelle buslijnen inzetten: die noemen we metrobussen. Sneller OV is een hartstikke goed plan, maar niet als het ten koste gaat van de buurtbus die iemand naar de markt of de huisarts brengt. Ook mogen er van Stadspartij Nijmegen geen haltes in de wijken opgeofferd worden voor deze plannen. Supersnelle buslijnen en buurtlijnen kunnen prima naast elkaar bestaan. Veel mensen willen heus wel minder vaak de auto pakken, als het OV een goed alternatief is. Zorg dus voor beide.
Zonder goed werkend OV slibt Nijmegen dicht. Maar de plannen voor het OV mogen niet ten koste gaan van de sociale en toegankelijke stad die we willen blijven. Bereikbaarheid is geen luxe — het is een voorwaarde. Niet iedereen woont naast een station of fietst vlot door weer en wind. Daarom blijven wij pleiten voor een realistisch bereikbaarheidsbeleid, in balans.
Voor een Nijmegen dat stroomt. Voor iedereen.