- Home
- Onze mensen
- Wendy Grutters
Wendy Grutters
Waarom is Nijmegen jouw stad?
Nijmegen is voor mij veel meer dan de stad waar ik woon; het voelt echt als thuis. Ik ben geboren en getogen in hartje centrum en heb de stad door de jaren heen zien groeien en veranderen. Het is een stad met karakter: groot genoeg om ambitieus te zijn en tegelijk klein genoeg om mensen en wijken echt te kennen. De mix van historie, ondernemerschap, studentenleven en ruimte voor jong en oud maakt Nijmegen voor mij bijzonder.
Waarom Stadspartij Nijmegen?
Omdat mijn hart bij Nijmegen ligt en ik me al jaren met overtuiging inzet voor de stad en haar inwoners. Ik geloof in lokale politiek die dichtbij mensen staat: niet gestuurd door Haagse denkpatronen of vaste ideologieën, maar door wat Nijmegen nodig heeft. De Stadspartij past daarbij door haar betrokken en praktische aanpak, met aandacht voor bewoners, ondernemers, verenigingen en buurten.
Hoe ziet een trots, vrij en sociaal Nijmegen er volgens jou uit?
Een stad waarin mensen prettig kunnen wonen, zich veilig voelen en de ruimte krijgen om hun eigen leven vorm te geven. Als moeder van kinderen in de twintig zie ik hoe belangrijk het is dat jongvolwassenen hier kansen krijgen op een woning, werk, ontmoeting en een toekomst in hun eigen stad. Tegelijk moet Nijmegen ook een fijne plek blijven voor ouderen, gezinnen, ondernemers en mensen die extra ondersteuning nodig hebben. Juist in een vergrijzende stad is het belangrijk dat mensen ook op latere leeftijd zelfstandig kunnen blijven leven, sociale contacten houden en zoveel mogelijk hun eigen keuzes kunnen blijven maken. Dat geldt niet alleen voor mensen die zorg nodig hebben, maar ook voor actieve en ondernemende 55-plussers die volop deelnemen aan het sociale leven in de stad. Zo blijft Nijmegen een stad met leefbare buurten, waarin mensen zich echt thuis voelen.
Waar haal je de meeste voldoening uit in je werk voor de fractie?
De meeste voldoening haal ik uit momenten waarop politiek echt verschil maakt voor mensen in de stad. Het contact met inwoners, ondernemers en organisaties geeft mij veel energie, net als het doorgronden van wat er achter een dossier speelt.
Ik ben van nature vasthoudend en duik graag diep in ingewikkelde onderwerpen, juist omdat daar vaak de keuzes worden gemaakt die inwoners later direct voelen in hun dagelijks leven. Als het lukt om plannen eerlijker, realistischer of beter uitvoerbaar te maken voor Nijmegen, geeft mij dat de meeste voldoening. Ook ben ik trots op hoe de Stadspartij zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot een stabiele en serieuze lokale partij.
Wat doe je naast je fractiewerk?
Naast mijn politieke werk ben ik actief als zelfstandig ondernemer en ondersteun ik verschillende organisaties op het gebied van strategie, bestuur, projectcoördinatie en organisatie. Ook organiseer ik netwerkbijeenkomsten voor ondernemers in Nijmegen. Ik krijg veel energie van het verbinden van mensen, ideeën en initiatieven en werk graag op het snijvlak van samenleving, bestuur en organisatie. In mijn vrije tijd wandel ik regelmatig door Nijmegen en probeer ik ook bewust momenten van rust en ontspanning in te bouwen.
Waar ga jij je de komende periode voor inzetten?
Ik wil me ook de komende jaren blijven inzetten voor Nijmegen én jonge, betrokken Nijmegenaren binnen de Stadspartij begeleiden en opleiden. Sinds 2014 ben ik actief in de gemeenteraad en ik vind het belangrijk om mijn kennis, ervaring en vertrouwen door te geven aan een nieuwe generatie in de Stadspartij. Juist de lokale politiek heeft mensen nodig die de stad kennen, midden in de samenleving staan en zich actief voor Nijmegen willen inzetten.
Nijmegen is voor mij veel meer dan de stad waar ik woon; het voelt echt als thuis. Ik ben geboren en getogen in hartje centrum en heb de stad door de jaren heen zien groeien en veranderen. Het is een stad met karakter: groot genoeg om ambitieus te zijn en tegelijk klein genoeg om mensen en wijken echt te kennen. De mix van historie, ondernemerschap, studentenleven en ruimte voor jong en oud maakt Nijmegen voor mij bijzonder.
Waarom Stadspartij Nijmegen?
Omdat mijn hart bij Nijmegen ligt en ik me al jaren met overtuiging inzet voor de stad en haar inwoners. Ik geloof in lokale politiek die dichtbij mensen staat: niet gestuurd door Haagse denkpatronen of vaste ideologieën, maar door wat Nijmegen nodig heeft. De Stadspartij past daarbij door haar betrokken en praktische aanpak, met aandacht voor bewoners, ondernemers, verenigingen en buurten.
Hoe ziet een trots, vrij en sociaal Nijmegen er volgens jou uit?
Een stad waarin mensen prettig kunnen wonen, zich veilig voelen en de ruimte krijgen om hun eigen leven vorm te geven. Als moeder van kinderen in de twintig zie ik hoe belangrijk het is dat jongvolwassenen hier kansen krijgen op een woning, werk, ontmoeting en een toekomst in hun eigen stad. Tegelijk moet Nijmegen ook een fijne plek blijven voor ouderen, gezinnen, ondernemers en mensen die extra ondersteuning nodig hebben. Juist in een vergrijzende stad is het belangrijk dat mensen ook op latere leeftijd zelfstandig kunnen blijven leven, sociale contacten houden en zoveel mogelijk hun eigen keuzes kunnen blijven maken. Dat geldt niet alleen voor mensen die zorg nodig hebben, maar ook voor actieve en ondernemende 55-plussers die volop deelnemen aan het sociale leven in de stad. Zo blijft Nijmegen een stad met leefbare buurten, waarin mensen zich echt thuis voelen.
Waar haal je de meeste voldoening uit in je werk voor de fractie?
De meeste voldoening haal ik uit momenten waarop politiek echt verschil maakt voor mensen in de stad. Het contact met inwoners, ondernemers en organisaties geeft mij veel energie, net als het doorgronden van wat er achter een dossier speelt.
Ik ben van nature vasthoudend en duik graag diep in ingewikkelde onderwerpen, juist omdat daar vaak de keuzes worden gemaakt die inwoners later direct voelen in hun dagelijks leven. Als het lukt om plannen eerlijker, realistischer of beter uitvoerbaar te maken voor Nijmegen, geeft mij dat de meeste voldoening. Ook ben ik trots op hoe de Stadspartij zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot een stabiele en serieuze lokale partij.
Wat doe je naast je fractiewerk?
Naast mijn politieke werk ben ik actief als zelfstandig ondernemer en ondersteun ik verschillende organisaties op het gebied van strategie, bestuur, projectcoördinatie en organisatie. Ook organiseer ik netwerkbijeenkomsten voor ondernemers in Nijmegen. Ik krijg veel energie van het verbinden van mensen, ideeën en initiatieven en werk graag op het snijvlak van samenleving, bestuur en organisatie. In mijn vrije tijd wandel ik regelmatig door Nijmegen en probeer ik ook bewust momenten van rust en ontspanning in te bouwen.
Waar ga jij je de komende periode voor inzetten?
Ik wil me ook de komende jaren blijven inzetten voor Nijmegen én jonge, betrokken Nijmegenaren binnen de Stadspartij begeleiden en opleiden. Sinds 2014 ben ik actief in de gemeenteraad en ik vind het belangrijk om mijn kennis, ervaring en vertrouwen door te geven aan een nieuwe generatie in de Stadspartij. Juist de lokale politiek heeft mensen nodig die de stad kennen, midden in de samenleving staan en zich actief voor Nijmegen willen inzetten.

Wendy is raadslid en fractievoorzitter van Stadspartij Nijmegen.
Portefeuille: Binnenstad – Economie ? toerisme - Mobiliteit - Regionale samenwerking & externe betrekkingen, financiën? Zorg en Welzijn: Ouderenbeleid - WMO en thuiszorg.
Daarnaast is Wendy voorzitter auditcommissie, voorzitter debatrondes, Lid Euregioraad Rijn-Waal