Stadspartij DNF levert alternatief plan Graafseweg

Door 8 maart 2017Mobiliteit, Nieuws

De Graafseweg is aan verbetering toe. Maar het plan van het college hiervoor – waarin de weg staduitwaarts slechts één baans wordt vanaf Keizer Karel Plein – vindt Stadspartij DNF niet goed genoeg. Omdat er met dit plan meer opstoppingen op het Keizer Karelplein ontstaan. Met alle gevolgen van dien. Daarom komt de werkgroep mobiliteit van Stadspartij DNF met een alternatief plan waarin rekening wordt gehouden met fietsers, voetgangers en auto’s.

 

Snelle fietsroute

De snelfietsroute wil Stadspartij DNF zo strak mogelijk doortrekken tot aan het Keizer Karel Plein. Omdat iedere oversteek van de snelfietsroute over de Graafseweg files oplevert. Of situaties zoals op de Muntweg waar fietsers op het snelfietspad voorrang hebben maar heel slecht zichtbaar zijn voor automobilisten. De fietspaden aan de Waterkwartierkant blijven in het plan van Stadspartij DNF gewoon bestaan. Ook de oversteek per fiets blijft op de huidige plekken bestaan.

Versmallen bij Rozenstraat

Op dit moment gaat het verkeer stad-inwaarts vanaf de Willemsweg richting Burghardt van Den Berghstraat/Arend Noorduinstraat van twee naar één baan. Stadspartijs DNF stelt voor deze versmalling te verleggen tot de hoogte van de Rozenstraat. Zodat de versmalling naar één baan plaatsvindt vóór de afslag Willemsweg. Zo kan de snelfietsroute van de Hatertseveldweg doorgetrokken worden via de parallelweg Rozenstraat. Vanaf de Rozenstraat ontstaat er genoeg ruimte voor fietsers, voetgangers en automobilisten. Daarnaast blijft in ons voorstel de Graafseweg stadsuitwaarts gewoon twee baans.

Filevrij en frisse lucht

Het plan voor de Graafseweg van Stadspartij DNF zorgt voor:

  • De beste snelfietsroute en beste voetgangersroutes.
  • Een filevrij Keizer Karel Plein en dus betere doorstroming in de hele stad.
  • Minder luchtvervuiling want minder files.

1 reactie

  • C. ten Have schreef:

    Is dit plan geschreven voordat de wijziging van de Graafseweg klaar was? De files van auto’s is nihil, hooguit wat drukker tijdens de spits, de rest van de dag valt echt mee! Ik vind de wijziging (deel1) een verbetering in alle opzichten! Het plan van de fietsroute lijkt me wel slim. Uitgaand constant 2 banen , nee ! Kijk nu eens hoe rustig de auto’s rijden op 1 baan. Denk ook aan een versmalling bij de verbindingsweg, geen 2 banen dus. Laat ook hier de banen overgaan tot 1 baan om een vluchtheuvel situatie te creëren voor de overstekers. (zeker als de stoplichten het soms niet doen!

Plaats een reactie